Här kommer presentation av fler låtar på Grogrund spellistan. Listan finns på Spotify, länk här.
Det finns ett jag i Grogrund som man löst kan följa genom boken; genom barndom, uppväxt, unga vuxenår, föräldraskap och upp i medelålder och klimakterium. Här kan du följa henne genom övergången från ungdom till vuxen och mot föräldraskapet.
Dom vill ha mitt blod, sjunger Adam Nilsson med ursinnig energi. Det är en god beskrivning av hur det är att växa upp och leva i ett kapitalistiskt välfärdsland under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet som flicka och kvinna. Dom vill ha ens blod, dom vill sälja bindor och tamponger fast menskopp är billigare, enklare och mer miljövänligt. Dom vill ha ens pengar och därmed ens tid, den tid det tar att arbeta ihop pengarna. Dom vill ha ens själv, i kundklubbar och uppgifter om sig själv som man frikostigt delar med sig av via sociala medier och meningslösa tester. Dom vill ha det för att veta hur de ska nischa in sig på reklam som går hem, de vill slå in kilar i ens självförtroende och bända upp access till ens betalkort. Dom vill ha kontroll över ens kött och blod för att det är känsligt för deras egen heder. Dom vill ha ens kropp, som en trofé, som en ägodel, att förfoga över.
Debris är ett centralt begrepp i Grogrund. Det betyder spillror, rasmassor, skräp, ofta i betydelsen lämningar av något stort sammanhållet som har brutits ner i små fragment. Debris var var på förslag som titel för hela boken, både jag och min manusläsare gillade det, men efter att ha stämt av på Facebook avstyrde jag det, på grund av att alltför många inte visste vad det betydde. Den första av bokens tre delar fick dock heta Debris, likaså en av de ingående dikterna i del 1. Burning down that house förmedlar känslan av att bo i ett hus som när som helst kan explodera, där det är kulhål i tapeterna och det kan finnas minor i kökslådorna och bakom duschkabinen.
Och just som kulorna ven genom rummen som värst gjorde patriarkatet sig påmint i form av Edits brev där hon avsäger sig vänskapen med diktjaget. för att hon har en ny pojkvän som tar hennes tid. Inte för att hon är elak utan för att det är helt normalt.
Det finns ett jag i Grogrund som man löst kan följa genom boken; genom barndom, uppväxt, unga vuxenår, föräldraskap och upp i medelålder och klimakterium. Här kan du följa henne genom övergången från ungdom till vuxen och mot föräldraskapet.
6. Dom vill ha - Tysta Mari
Del 1 av listan slutade med Nobody's Daughter med Hole. Del 2 börjar med Dom vill ha av Tysta Mari.Dom vill ha mitt blod, sjunger Adam Nilsson med ursinnig energi. Det är en god beskrivning av hur det är att växa upp och leva i ett kapitalistiskt välfärdsland under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet som flicka och kvinna. Dom vill ha ens blod, dom vill sälja bindor och tamponger fast menskopp är billigare, enklare och mer miljövänligt. Dom vill ha ens pengar och därmed ens tid, den tid det tar att arbeta ihop pengarna. Dom vill ha ens själv, i kundklubbar och uppgifter om sig själv som man frikostigt delar med sig av via sociala medier och meningslösa tester. Dom vill ha det för att veta hur de ska nischa in sig på reklam som går hem, de vill slå in kilar i ens självförtroende och bända upp access till ens betalkort. Dom vill ha kontroll över ens kött och blod för att det är känsligt för deras egen heder. Dom vill ha ens kropp, som en trofé, som en ägodel, att förfoga över.
7. Burning down that house - Talking Heads
Debris är ett centralt begrepp i Grogrund. Det betyder spillror, rasmassor, skräp, ofta i betydelsen lämningar av något stort sammanhållet som har brutits ner i små fragment. Debris var var på förslag som titel för hela boken, både jag och min manusläsare gillade det, men efter att ha stämt av på Facebook avstyrde jag det, på grund av att alltför många inte visste vad det betydde. Den första av bokens tre delar fick dock heta Debris, likaså en av de ingående dikterna i del 1. Burning down that house förmedlar känslan av att bo i ett hus som när som helst kan explodera, där det är kulhål i tapeterna och det kan finnas minor i kökslådorna och bakom duschkabinen.
8. Straight to hell - Clash
Och just som kulorna ven genom rummen som värst gjorde patriarkatet sig påmint i form av Edits brev där hon avsäger sig vänskapen med diktjaget. för att hon har en ny pojkvän som tar hennes tid. Inte för att hon är elak utan för att det är helt normalt.
9. Blåtira - Stilett
Jag hade stoff till dikten Hatklubben i flera månader, men inte fått till det i form av dikt. Strax före julen 2017 släppte Stilett, ytterligare ett av de band där Adam Nilsson är frontfigur och sångare, sitt album Sassa. En del låtar minns man första gången man hörde, och påminns om det varje gång man lyssnar på den. Blåtira är en sån låt. Jag stod i tvättstugan och manglade lakan och lyssnade på den i lurar. Det var stort, det var berättelsen om att vara oönskad och hatad, kaxigt och skränigt framfört, utan att bära på huvudet, sticka svansen mellan benen och be om ursäkt. Yes! Sen blev Hatklubben skriven någon gång vintras och jag insåg inte förrän efteråt hur nära släkt den var med Blåtira.10. I think Im a mother - PJ Harvey
Att få barn innebär att man gör bokslut över sitt dittillsvarande liv. Man ser över sina resurser och hur man kan ge sitt barn det bästa av sig själv. Att bli förälder är en av de största och mest genomgripande förändringarna man kan genomgå som människa. Det kräver både vilja att förändras och tid att göra det.
I min förra diktsamling Modernismens spädbarn fanns en dikt om att vila med sin nyfödda och känna att man är stadd i upplösning, och att ens jag blandas samman med ens barns. En recensent i Sydsvenskan fann dikten djupt obehaglig och associerade till begreppet symbios mellan mor och barn. Det är en missuppfattning som kanske bygger på okunskap. Om jag nu minns rätt är det ett begrepp inom den psykodynamiska teorin, enligt vilket mor och barn befinner sig i ömsesidigt beroende, symbios, den första tiden. Spädbarnsforskare har senare tagit avstånd från symbiosbegreppet och menar nu att vi som spädbarn från födelseögonblicket upplever oss som individer, skilda från våra mödrar.
Att som förälder känna in sitt nyfödda barn väldigt starkt och momentant uppleva sig sammanblandad med barnet menar jag är en sund och naturlig reaktion (av flera tänkbara) på att bli förälder. Det var utgångspunkten för dikten Övergång.
Låten I think I'm a mother, där PJ Harveys röst låter främmande och konstig, fångar in känslan av att det är främmande, konstigt och överrumplande att plötligt kastas in i föräldraskapet. På riktigt.
Fortsättning följer.
Grogrund - spellistan Del 1 länk här.
Grogrund - spellistan Del 3 länk här.
Grogrund - spellistan Del 4 länk här.
Grogrund - spellistan Del 3 länk här.
Grogrund - spellistan Del 4 länk här.
Kommentarer
Skicka en kommentar