Fortsätt till huvudinnehåll

Grogrund - spellistan Del 4

Omstart



Ett bärande tema i Grogrund är att det går att göra en omstart i livet. Det går att hitta sin power, att vända negativt till positivt och förena trasigt med helt. Det går att arbeta och älska, att vara tillfreds och vara delaktig. Det går att vara älskad och älska.

19. I will survive - Gloria Gaynor



First I was afraid, I was petrified, kept thinking I could never live without you by my side. But then I spent so many nights thinking how you did me wrong and I grew strong I learned how to get along.

Var det någon som trodde att 70-talsdisco bara var glitter, yta och flärd? Det här är feminism, det är mänsklig växt och utveckling,  det är förvåningen som kommer när man förstår att den man var beroende av var den som förtryckte en – som gjorde en beroende genom sin till omsorg förklädd kontroll. Det är att hitta friheten på andra sidan och säga ett sanningens ord när förtryckaren saknar sin tjänare och kommer tillbaka – och hittar en fri människa. Det är att få en ny kropp som bara är ens egen.

20. Survivors - Levellers



När hon har duellerat med sitt förflutna, segrat efter en bitter strid och trött men nöjd och lite sorgsen vandrar in i gryningen. Då är det Survivors med Levellers på hennes soundtrack.


21. (Just like) Starting Over - John Lennon



För livsglädjen i att ha vuxit och utvecklats som människa tillsammans med en annan människa och från en ny utgångspunkt starta om på nytt. Låten var öppningsspåret på John Lennons album Double Fantasy som släpptes hösten 1980. Då hade John varit pappaledig från musiken och hemma med Sean i fem år. Tyvärr kom John inte så långt på sin egen omstart. Endast några veckor efter att Double Fantasy hade släppts mördades han utanför sitt hem i New York.

22. Tower of Strength - The Mission



En låt som är ett kraftverk i sig själv. Och en rockstjärna som rider lätt i trav hur snyggt som helst, Wayne Hussey.

22. Let the darkness down - Steso songs



Mer mörker från Steso songs. Albumet 34 släpptes under slutfasen av arbetet med Grogrund. I själva verket satt jag och läste korrektur i väntan på att Karolina Stenström skulle gå på scen på Malmöreleasen. Den här låten har jag spelat många inga gånger sedan dess. Jag funderade på att ha med nån låt av Depeche Mode på den här listan, men kom inte på någon som har betytt så mycket för just Grogrund (däremot finns det ju en dikt i Modernismens spädbarn som lånar sin titel från Depeche Mode, Lie to me). Men Let the darkness down påminner i mina öron som starkt om Depeche Mode.

23. It takes a fool to remain sane - The Ark



Det är lätt att tro att det är att "vara sig själv" att ha neutrala kläder, neutralt hår och inte bära smink. Men att "vara sig själv" kan också betyda sprakande färger, glitter, fjäderboa och nagellack. Det kan vara att vända förödmjukelsen till styrka, att hålla kvar lekfullheten och vägra skämmas.
Do do do, what wanna do, don't think twice, do what you have to do.
Jag städar ut den duktiga flickan, hon som inte var en sån som klädde sig utmanande och käftade emot.

24. Free to decide - The Cranberries



Om rätten att fatta sina egna beslut och leva på sitt eget sätt. Om andra har problem med det så, tja är det deras problem.

25. To be by your side - Nick Cave

Att ha barn innebär att känna en kärlek så djup och villkorslös som man aldrig har upplevt den tidigare. Allt man gör under barnens uppväxt strävar mot ett och samma mål: Att göra barnen oberoende av en själv. Att de ska vilja flytta ifrån en och klara sig själva. Och när man väl står där och packar flyttlasset känns 20 år som en pust i rymden. Men också att de ska vilja komma tillbaka. Och bli mottagna med öppen famn.



26. Exodus - Levellers

RECLAIM THE STREETS står det på en banderoll i början av den officiella videon till Levellers Exodus. Exodus betyder uttåg och folkets uttåg på gatorna och det är vad min dikt Power också handlar om: Nu är tid att komma ut i ljuset, att dansa vilt och skratta så det ekar mellan väggarna. Att sluta krympa sig själv och göra anspråk på sin plats i världen. Att "turn the dust into soil" och låta något nytt spira och blomma ur rasmassorna.




27. This is the sea - Waterboys

Det här är soundtracket till dikten Vända om. Låten ligger sist på listan för att den måste komma sist. För att havet är alltings början och slut. för att vid vägs ände måste man vända och gå tillbaka och det kommer att gå bra.



Grogrund spellistan Del 1 länk här
Grogrund spellistan Del 2 länk här
Grogrund spellistan Del 3 länk här


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den tysta revolutionen

 Recension Sidsel Pape (red.) Ammerevolusjonen 1968-1975 Oslo: Fagbokforlaget, 2022 Det skedde en revolution i Norden för ungefär 50 år sedan som kallades den tysta revolutionen.   Den ändrade spädbarnens tillvaro i grunden, och även deras mödrars. Före revolutionen var mödrar och barn slavar i en patriarkal och barnfientlig regim, fysiskt åtskilda i olika rum så snart navelsträngen hade klippts. På BB-avdelningarna satt kvinnorna, gråtiga av baby blues med smärtande, svullna och sprängfyllda bröst, och i barnsalarna låg deras barn och skrek av hunger och ensamhet. Regler, renlighet och rutiner präglade sjukhusen. Var fjärde timme rullades barnen in till mödrarna och då skulle det ammas, vare sig barnen skrek till den grad att de inte kunde greppa bröstvårtan eftersom de höll tungan pressad mot gommen, eller sov så djupt att de inte gick att väcka. Allt skedde i vetenskapens namn och kvinnorna fick stränga order om att fortsätta amma på regelbundna klockslag efter hemgång för annars sk

FEMMINUTERSMETODEN

Det är kväll - jag känner det. Allt är som det ska. Mjuka händer håller mig ljummet vatten omsluter mig. Pappas leende däruppe. Allt är som det ska. Jag torkas, kläs på. Mamma håller mig ömt, Lägger mig vid sitt bröst, Mina läppar möter hennes mjuka hud varm söt mjölk fyller min mun, min mage. Allt är som det ska. Ammandet gör mig dåsig jag glider in i sömn Då händer något. Ett salt finger i min mungipa Skiljer mig från bröstet Jag gapar över luft Lyfts och sänks ner På platt, dött tyg. Jag är ren. Jag är mätt. Jag är klarvaken. Jag är ensam. Allt är tyst. Allt är mörkt Allt är fel, fel, fel. Så jag ropar på dem: Jag är i fara! Rädda mig! Inget händer. Som spöken kretsar oron runt mig. Slukar mig hel. Allt jag kan göra Är att om och om igen ropa så högt jag kan: JAG ÄR I LIVSFARA! RÄDDA MIG! JAG DÖR! Om och om igen för att inte dö. Korta stunder hör jag mammas röst L

Illustreradeliv - vår webshop för prints och böcker

Nu öppnar vi webshopen Illustreradeliv . Där kan man köpa prints av Patrik Johanssons andlöst vackra konstverk, inte minst illustrationerna till boken Brinna i svart, som släpps i dagarna. De flesta bilderna finns i olika storlek, och en del i olika färgsättningar. I webshopen finns också Marit Olanders diktsamlingar Modernismens spädbarn och Grogrund . Välkommen in!